Chorwacja- wyspa Brač część 2

Dzień 2 (13 września 2015)- Splitska, Postira, Dol, Skrip

Po nieco skomplikowanym i czasochłonnym odbieraniu auta w końcu wyruszamy. Tego dnia mamy w planie zwiedzenie czterech miejscowości. Naszym pierwszym celem jest Splitska. Docieramy tam po kilku minutach. Posługiwanie się nawigacją nie ma sensu. Drogi są bardzo dobrze oznakowane. Nas nawigacja wyprowadziła na drogę dla pieszych, więc postanowiliśmy z niej nie korzystać. To było dobre posunięcie, od tej pory już nie błądziliśmy.

widok na zabudowania miasta:

Brac-57

Nieco zestresowani po historii z trasą wjeżdżamy do portu. Spacerujemy po jednej stronie zatoczki.
Czytałam, że w którymś z domów były nagrywane odcinki polskiego serialu “Usta usta”.

Brac-58

Brac-61

Brac-60

Brac-59

Przechodzimy na drugą stronę zatoki. Schodzę po schodach w stronę wody i robię stamtąd zdjęcia.

Brac-68

Brac-71

Brac-70

Brac-69

Siedzimy chwilę na płaskich kamieniach, a potem wracamy pod kościół. Obok niego wchodzimy dróżką pod górę. Na murze leżą kamienie z dziurkami- z czego słynie wyspa Brač. Podziwiamy widoki z góry, a potem wracamy do samochodu.

Brac-72

Brac-75

Brac-74

Brac-73

Udajemy się do Postiry. Ta miejscowość podobała mi się najmniej. Jakoś nie mogłam złapać tutaj dobrych kadrów. Kościół mało ciekawy, brzydki port, nawet zatoka niespecjalna jak na mój gust i do tego było tam dużo ludzi.

Brac-76

Brac-79

Brac-78

Brac-77

Kąpałam się kawałek dalej za pomnikiem z trzema otworami (widocznym na zdjęciu). Siedzieliśmy na płaskich skałach i podziwialiśmy czyste wody zatoki.

Brac-85

Brac-87

Brac-88

widok na zatokę Lozna Mala:

Brac-86

Jedziemy do uroczej wsi Dol. Parkujemy w dolnej części miejscowości przy małym kościółku. Idziemy krętą ścieżką pod górę. Fotografujemy motyla, który nie mógł latać, mijamy się z miłymi mieszkańcami wsi, którzy się uśmiechają i nas witają. Widzimy odpoczywające koty i wpatrujące się w nas barany.

Brac-92

Brac-93

Brac-94

Brac-97

Brac-101

Z góry widoki są przepiękne. Widać drogę, którą przyjechaliśmy, a nawet oddaloną Postirę i Adriatyk.

Brac-95

Brac-96

Brac-98

Brac-99

Brac-100

Po chwili schodzimy tą samą trasą na dół, przechodzimy obok naszego samochodu i idziemy zobaczyć dolną część Dolu. Tu również spotykamy się z uśmiechniętymi mieszkańcami. Chyba są zadowoleni, że turyści docierają nawet do tych głębszych zakątków wyspy.

Brac-102

Brac-104

Brac-103

Spacerując, zauważamy przy drodze małe domki zrobione z kamieni.

Brac-105

Brac-107

Brac-106

Pozuję Wojtkowi przy różach. Wracamy do samochodu. Słońce zaczyna zachodzić, a ja chcę jeszcze zobaczyć wioskę Skrip. Z pośpiechu nie zrobiłam zdjęcia kościółka.

Brac-108

Brac-109

Skrip można zwiedzić w 5 minut. Jest to najstarsza miejscowość wyspy, położona na wzgórzu. Trzeba dojechać, przejeżdżając przez mostek, do samego końca wsi. Parkujemy obok barokowego kościoła świętej Heleny. Gdy wysiadamy z samochodu, podchodzi do nas starsza pani i zaprasza nas po chorwacku do swojej piwniczki. Proponuje wino i chce za nie, jeśli dobrze pamiętam, 80 kun. Próbujemy negocjować, ale pani się nie zgadza, to i transakcja nie dochodzi do skutku. Kobieta nie jest zadowolona, robi zdenerwowaną minę i macha ręką. Chyba dzisiaj biznesy nie poszły jej dobrze.

Mijamy kościół, przechodzimy obok starych zabudowań Skripu. Na fundamentach stoi wieża muzeum sprzed ok. 1500 lat p.n.e.

Brac-110

Brac-113

Brac-112

Brac-111

Parę kroków dalej kończy nam się droga i jesteśmy na “tarasie” widokowym. Stąd można zobaczyć wsię Dol- miejscowość wcześniej odwiedzaną. Robimy zdjęcia i wracamy do samochodu.

Brac-114

Brac-122

Brac-120

Brac-119

Brac-118

Brac-116

Brac-115

Brac-123

W drodze powrotnej na odcinku Splitska-Supetar zatrzymujemy się przy drodze. Wychodzimy na chwilę z samochodu i schodzimy w kierunku morza. Siadamy na skałach i podziwiamy nasz drugi na wyspie zachód słońca.